Systematicky své lidi vzdělává KOMA MODULAR od roku 2016. Pro všech 230 zaměstnanců Stanislav Martinec navrhl a postupně se spolupracovníky zavedl nový systém vzdělávání, který seznamuje účastníky se základním děním ve společnosti, firemními hodnotami a výhledem do budoucnosti. Všeobecnou KOMA školu (VKŠ), jak ji interně nazývají, navštíví každý zaměstnanec celkem čtyřikrát během jednoho měsíce. Vzdělávání absolvují vždy malé skupinky napříč firmou. U jednoho stolu se tak setkávají lidé z výroby se členy managementu a vedoucí. Absolventi VKŠ dnes tedy znají jak historii, tak poslání a strategii KOMA MODULAR. Mají i povědomí o procesu výroby od získání zakázky po expedici a přístupu firmy k zákazníkovi. „Dokážete si představit, jak byl třeba svářeč nadšený, že musí do školy,“ poznamenává Jitka Motýlová, která má v KOMA na starosti právě vzdělávání. „Od začátku jsem se snažila účastníky nějak překvapovat, třeba něco dobrého napéct, navodit tak dobrou atmosféru a pomáhat jim, aby se navzájem lépe poznali,“ dodává.
Všeobecné školení trvalo dva roky, než se ho mohli zúčastnit všichni zaměstnanci. Poslední interní firemní průzkumy vypovídají pozitivně o efektivitě kurzu. Většina zaměstnanců v nich deklarovala, že zná směřování a strategii firmy. I proto budou v KOMA otevírat druhý ročník Všeobecné KOMA školy pro zaměstnance, který se nyní zaměří na oblast kvality jak ve výrobním procesu, tak v komunikaci. „Jsem spokojen se směrem, který jsme zhruba před dvěma lety ve vzdělávání započali. Cítím, že úroveň lidí se zlepšuje. A to je nejdůležitější. Pokud v tomto trendu vydržíme, budeme si více rozumět a nové budoucí výzvy budeme zvládat lépe a lépe. V každodenním životě firmy pozoruji efekt tohoto vzdělání při řešení konkrétních situací,“ hodnotí Stanislav Martinec.
Pro vedoucí pracovníky otevřel Stanislav Martinec Mistrovskou KOMA školu (MKŠ). Setkávají se jednou za měsíc a řeší specifické problémy v oboru. První měsíc věnují teorii a při dalším školení společně hovoří o způsobech, jakými dané téma uváděli do praxe. „Po čase jsme viděli, že musíme přizvat i odborné lektory, kteří nám pomáhají zajít u tématu více do hloubky,“ upřesňuje Motýlová, která přispěla k pestrosti školení i organizováním odborných exkurzí do jiných velkých provozů. Navštívili takto například podnik TESCOMA, Kovárnu VIVA a jiné. „Jsou sice mimo náš obor, ale mnohé řešíme společně. Např. logistiku, nábor, design, organizaci práce, jednání s lidmi,“ popisuje Motýlová. V současnosti se management KOMA MODULAR na těchto setkáních zaměřuje i na sdílení poznatků z konferencí a seminářů, kterých se vedoucí pracovníci zúčastnili, aby znásobili jeho užitek.
V KOMA MODULAR se setkáte ještě s třetí nabídkou vzdělávání a rozvoje, kterou jsou kurzy. Ty reagují na konkrétní poptávku zaměstnanců a provozní problematiku. Jedním z posledních kurzů se zaměřil na téma osobní produktivity, v níž se chtěla více jak desítka pracovníků zlepšit. Takové příležitostné školení rozložila KOMA do pěti setkání během třech měsíců, aby stíhali frekventanti v průběhu času aplikovat poznatky do praxe. „Permanentně také probíhají jazykové kurzy s možností účasti pro všechny zaměstnance. Nejsou určeny jen pro ty, kteří je potřebují ke své práci, ale cílem je rozvoj člověka,“ dodává Stanislav Martinec.
Vzdělání pro zaměstnance a zvyšování loajality vůči podniku a produktivity jednotlivých pracovníků ale ještě nepředznamenává postoj vedení, který odmítá vnímat druhé jako lidské zdroje. Dotváří ho také trvalá snaha o budování vztahů se zaměstnanci. Projevuje se jak na jednotlivých pracovištích, tak i ve vztahu šéfa vůči všem. „Lidé především respektují osobnost pana Martince jako šéfa. Je to vidět, když před všechny pracovníky pravidelně předstupuje ve výrobě s informacemi o hospodaření podniku a budoucím vývoji.“, dosvědčuje Jitka Motýlová. Také pečlivě sledují, zda dochází k naplňování všech slibů ze strany vedení. Pro všechny pracovníky je přirozeně velmi demotivující, když se tak neděje a informace se mohou šířit dále do kolektivu. „Jednou jsme dokonce povýšili člověka, ale nenavýšili jsme mu podle toho mzdu. Několik dnů nám trvalo, než jsme si toho všimli a věc napravili. Takové drobnosti mohou zbytečně vytvářet nedorozumění.“
Ukazuje to na jednu ze slabin v KOMA MODULAR, kterou potvrdil také nedávný interní průzkum. Lidé ve firmě mají dojem, že mnoho důležitých informací z provozu se k vedení vůbec nedostane. Vinou toho ani nemusí docházet k nutným změnám. Jedna z příčin může spočívat i v silné osobnosti Stanislava Martince, který rozhoduje o mnoha dílčích problémech. Tím však může ubírat z kompetencí svých podřízených, kteří zdlouhavě vyčkávají na rozhodnutí „shora“ než aby samostatně udělali rozhodnutí. Stanislav Martinec však na tuto situaci nerezignuje: „Snažím se naslouchat svým spolupracovníkům. Hodně přemýšlím o jejich doporučeních a připomínkách. Otevřenost vždy oceňuji a vím, že to není pro ně vždy jednoduché být vůči šéfovi kritičtí. Vysvětlit některé způsoby řízení z dlouhodobých dopadů je velmi složité, a tak budu nadále vyhodnocovat jejich připomínky a dělat rozhodnutí tak, aby všichni spolupracovníci cítili ve firmě otevřenost, možnost se na rozhodování ve firmě podílet. Budu rád, když nezapadne ani jeden jejich nápad a dostanou vždy zpětnou vazbu.“
Rozvoj člověka v KOMA tedy začíná vzděláním, pokračuje budováním dobrých vztahů a vrcholit by měl vytvořením kulturního prostředí přesahující výrobní cíle společnosti. Stanislav Martinec chce v okolí vizovické továrny postupně budovat veřejný prostor otevřený setkávání a běžnému životu. První z hmatatelných kroků ukazující tento záměr bylo letošní otevření budovy Expo ve Vizovicích, jež slouží vedle zázemí administrativy také jako místo vhodné pro umění, volný čas i zábavu. Vize a sny zakladatele KOMA family sahají až k založení Centra rozvoje modularity, zaměřené na rozvoj modularity, a její využití v dalších oblastech našeho života. Ta je však dnes zatím jen vizí. Jakou ostatně byly i dnešní produkty KOMA family před 25 lety. V roce 2019 se toto centrum začne budovat.