Vaše motto je: „Být předmětem touhy, nikoli pouhé volby“. Kde jste se inspiroval?
Je to asi výsledek mého uvažování o motivaci lidí dělat věci s radostí a s chutí a proč někdo pracuje s vášní a jiný s odporem. Došlo mi, že je to jenom o emocích a ty když jsou správně nastaveny nebo řízeny, když lidé chápou emoce těch druhých s určitou empatií, pak rostou vztahy a zájem o produkt také.
A když jsem přemýšlel, jak zhmotnit ty vztahy a pocity zaměstnanců, ať už z hlediska loajality vůči podniku, zákazníkům anebo třeba daní přednosti v nákupu našim produktům před jinými, došel jsem k závěru, že musí člověk po něčem toužit, aby chtěl překonávat překážky k tomu, aby to měl.
Jakou roli v hledání hrála Vaše osobní zkušenost?
Tu máme každý vlastní. Ať už jde o partnera nebo nějakou značku. Jsme ochotni si pro něco zajet i do kamenného obchodu a nakoupit dráž, pokud je to náš předmět touhy. A jestliže vím, jaké to je, po něčem toužit, můžu přemýšlet taky tak, jak se mám chovat, aby tím předmětem touhy byl můj produkt, má práce nebo i mé chování vůči zaměstnancům.
Co bylo dřív, Linet nebo Vaše motto?
Vždy jsem se tak choval. Jen jsem to neměl takto definované. Tuhle myšlenku jsem začal používat tak před 15 lety. Začali jsme být mezinárodně úspěšní. Bylo nás přes 200 a v tu chvíli mělo smysl vytvořit heslo, kterým se budou jednotliví vedoucí řídit. Protože už jsem nemohl sám svým příkladem ovlivňovat všechny své spolupracovníky.
Být předmětem touhy, nikoliv pouhé volby. To může vycházet z určité pokory anebo i z ješitnosti.
Nikdy jsem nad tím takto nepřemýšlel. Chtěl jsem, aby zákazníci přemýšleli nad tím, proč jsme si takové heslo zvolili. Je v něm kontradikce. Jak může být nemocniční lůžko předmětem touhy? Tyhle rozpory mám rád. Dávají Vám důvod o tom komunikovat a jakmile vznikne komunikace, máme důvod si to vyjasnit. Pejorativně tohle heslo vyzní v němčině, takže ho komunikujeme jinak. Tam to slyší se sexistickým nádechem. Ale v angličtině problém není.
Jak jednoduše vysvětlíte, že může být i nemocniční lůžko předmětem touhy?
Především zdravotní sestra ho používá jako svůj pracovní nástroj, na kterém nějakým způsobem opracovává nemocného člověka. A nástroj můžete mít ostrý anebo tupý. Buď se s ním pracuje dobře a pacienta to moc nebolí anebo naopak. Pacient to zažívá v tom okamžiku, kdy postel potřebuje. Sestra to vnímá neustále. A u vedení nemocnice vyvoláme touhu, pokud jim prokážeme, kolik při použití našeho lůžka ušetří peněz.
A zdraví?
To souvisí právě s těmi penězi. Nemocnici zajímá, jakou mají nemocnost, četnost proleženin, úrazů u lůžka, jak rychle se pacienti uzdravují a rehabilitují. Projeví se to v nákladech.
Máte čísla, nakolik se zvýší např. prevence proleženin u Vašich lůžek?
Samozřejmě. Při správné volbě produktu se ta proleženina vůbec nevytvoří a ta stará se přeléčí. Navíc je rozdíl, jestli ji léčíte pět měsíců nebo tři týdny.
Kde se vidíte za pět let?
To nevím.
Nemáte žádný cíl?
Mám cíl pomáhat rodině, aby se jí dařilo, zdolávat všechny rány osudu a zdravotní problémy, které nás potkávají. Bohužel je to velmi aktuální. Podnikání chci pak dovést tam, kde bude fungovat beze mě a bude mít stále významný udržitelný růst. Aby dosáhl obrat tak půl miliardy euro za rok. Jinak chci věnovat více energie podzimu života, dokud jsem trochu zdravý.
Je reálné, aby byl Linet zcela bez Vás?
Zrovna na tom pracuji, aby byl.
Nebudete se stále vracet a ovlivňovat dění?
Záleží, pokud se naskytne příležitost. Dovedu si ale představit, že už budu zcela mimo a budu se jen kochat, jak se exekutivní management dělá. Linet je jedno z mých dětí, které už holt dospělo, udělalo si vysokou školu a vydalo se do světa. A chce teď žít samostatný život.